Achttien tweedejaarsstudenten Travel Leisure & Hospitality gaan de komende weken activiteiten bedenken die ondanks corona uitgevoerd kunnen worden. De drie beste evenementen worden eind april daadwerkelijk uitgevoerd op een van de deelnemende bedrijven. “De toeristische sector is hard op zoek naar ontspanningsmogelijkheden op de Veluwe”, legt Rien ter Veen, docent op het Astrum College in Velp, uit. “Tegelijkertijd is dit een perfecte mogelijkheid voor onze studenten om hun netwerk te uit te breiden bij potentiële werkgevers in de regio.”
dinsdag 16 februari 2021
Het project is een van de initiatieven van de Veluwe Academy, opgericht in 2017 door vier ondernemers in de toerismesector om de samenwerking te bevorderen tussen de sector en het onderwijs. Door deze kruisbestuiving maken studenten kennis met het bedrijfsleven, die op hun beurt verzekerd zijn van goed gekwalificeerd personeel. De initiatiefnemers zijn: Van der Valk Hotel de Cantharel in Apeldoorn, Bungalowpark Hoenderloo, Vakantiepark Landal de Miggelenberg en Thermen Bussloo.
Het initiatief voor de Veluwezoom is opgepakt door Theo de Bruin, namens de Veluwe Academy en Rien ter Veen, docent op het Astrum College in Velp. De deelnemers zijn: Fletcher Hotel Klein Zwitserland, Stichting Tourisme Recreatie Veluwezoom, Sportieve Evenementen Peter Oversteegen, Theothorne zalen en schouwburg en Buitensportcentrum De Spreng. De winnende activiteiten worden na afloop uitgevoerd bij Manege de Spreng in Laag-Soeren, Zalencentrum/Schouwburg Theothorne in Dieren en Fletcher Hotel Klein Zwitserland in Heelsum. De studenten worden in groepjes van drie verdeeld over deze drie opdrachtgevers om per locatie een event te bedenken, voor te bereiden en uit te voeren. Per locatie zijn er twee groepjes werkzaam.
Ieder groepje komt voor de locatie waar zij zijn ingedeeld met een voorstel voor een evenement dat nog niet bestaat. Ze moeten dus met iets totaal nieuws komen. Daarbij moeten ze rekening houden met de uitvoerbaarheid, uiteraard coronaproof, duurzaamheid, budget en geen groepsgrootte van 2 tot 16 personen. Maar, belangrijk voor de deelnemende bedrijven, ze moeten winstgevend zijn.
De aftrap van het project was afgelopen donderdag 11 februari in de aula. Na een uitleg van Rien en Peter Oversteegen, gaf Ben Denekamp een eerste masterclass over regiomarketing. Hoe zet je deze regio op de kaart en zorg je ervoor dat er zoveel mogelijk mensen hierheen komen? Op 4 maart worden de eerste ideeën gepresenteerd en wordt besloten welke initiatieven verder worden uitgewerkt. Daar wordt een draaiboek van gemaakt, dat vervolgens helemaal wordt uitgewerkt. Op 18 maart geeft Sjoerd Martin een masterclass over de SWOT-analyse en de marketing van een hotel. Vervolgens verzorgt Claudia Ruesink op 8 april een masterclass commercieel/cultureel exploiteren.
Donderdag 15 april worden de ideeën gepresenteerd in AtLab in Velp. Een week later worden de winnende initiatieven uitgevoerd door drie verschillende groepen die zich hebben aangemeld voor een uitstapje. Op woensdag 21 april gaat een groep onder leiding van Peter Oversteegen aan de slag in Cultureel Centrum Theothorne. Donderdag 22 april gaat een aantal collega’s van Commercieel Handel & Dienstverlening naar Hotel Klein Zwitserland voor een teamuitje. Het project wordt afgesloten met een uitstapje van het team Horeca Toerisme en Recreatie naar manage De Spreng in Laag-Soeren.