Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

passend onderwijs roc a12

Met ingang van augustus 2014 is er in Nederland sprake van Passend Onderwijs. Met de invoering van passend onderwijs wordt de landelijke indicatiestelling voor leerlinggebonden financiering (lgf) afgeschaft. Mbo-instellingen zijn vanaf dan zelf verantwoordelijk voor het organiseren en vormgeven van hun eigen ondersteuningsaanbod.

Het mbo kent geen speciaal onderwijs, maar het mbo kent wel een zorgplicht, die verankerd is in de Wet gelijke behandeling (Wgbh/cz). Mbo-instellingen zijn verplicht voor iedere deelnemer (student) met een beperking doeltreffende aanpassingen te verrichten, tenzij het een onevenredige belasting vormt voor de instelling.

ROC A12 wil aan die zorgplicht voldoen en stelt dat extra ondersteuning niet alleen van toepassing is op studenten met een beperking, maar voor elke student, die met wat extra hulp, passend binnen het ondersteuningsaanbod van ROC A12, het onderwijs kan volgen en afsluiten met een diploma. Om aan bovenstaande te kunnen voldoen heeft ROC A12 een zorgstructuur ingericht en een onderwijszorgplan opgesteld.  

MISSIE ROC A12 PASSEND ONDERWIJS

ROC A12 verzorgt onderwijs dat studenten voorbereidt op een beroep of op doorstroom naar een hoger opleidingsniveau. Het doel is dat studenten hun opleiding succesvol kunnen afronden. Om dat te bewerkstelligen, investeert ROC A12 doorlopend in de kwaliteit van het onderwijs en de studieloopbaanbegeleiding.  

Bepalend voor de kans op succes is óók dat studenten een voor hen passend traject volgen: dat zij een opleiding volgen in een richting en op een niveau dat bij hen past en dat zij de (extra) ondersteuning ontvangen die zij nodig hebben. Het toelatingsbeleid is erop gericht om een optimale match tot stand te brengen tussen de wensen, (ondersteunings)behoeften en capaciteiten van de (aspirant-)student en de mogelijkheden van (opleidingen van) ROC A12. Het uitgangspunt dat studenten hun opleiding succesvol moeten kunnen afronden, is daarbij leidend. Wanneer blijkt dat er voor een aspirant-student geen of weinig kans is op het succesvol doorlopen van de gekozen opleiding, wordt er samen met betrokkene naar een passend alternatief gezocht binnen of buiten ROC A12 (Bron: Kaders voor een herijkt Toelatingsbeleid voor ROC A12 – COG).

Om een passend traject voor studenten te verzorgen kan ROC A12 extra ondersteuning bieden. Om die extra ondersteuning te kunnen realiseren onderneemt ROC A12 de volgende stappen: 

  • De zorgcoördinator communiceert met scholen, ouders en kandidaten en geeft voorlichting over de door ROC A12 mogelijk te bieden extra ondersteuning richting scholen, ouders en kandidaten.
  • De zorgcoördinator realiseert een warme overdracht van informatie over de ondersteuningsbehoefte van de student.
  • ROC A12 hanteert een zorgvuldig plaatsingsproces, waarbij wordt bepaald of er een match is tussen ondersteuningsbehoefte van de student en het (ondersteunings)aanbod van ROC A12.
  • Om bovenstaande in goede banen te leiden heeft ROC A12 professionele medewerkers: onze docenten, onze studieloopbaanbegeleiders en de medewerkers van Succes A12. 

ONDERSTEUNINGSPROFIEL ROC A12

Hieronder een beschrijving van het ondersteuningsprofiel van ROC A12. ROC A12 biedt, naast de reguliere ondersteuning, ook extra ondersteuning aan (aspirant)studenten die dit nodig blijken te hebben.  

Om de gevraagde extra ondersteuning te kunnen bieden is het van groot belang dat de student met een extra ondersteuningsbehoefte zich vóór 1 mei, voorafgaand aan het nieuwe studiejaar, aanmeldt. Voor studenten die zich later dan 1 april aanmelden, kan ROC A12 geen ondersteuningsarrangement garanderen. Hieronder een overzicht van de verschillende niveaus van ondersteuning die ROC A12 kan aanbieden.

Reguliere begeleiding (ondersteuning)
Extra ondersteuning

Voor studenten die buiten bovenstaande categorieën vallen kan ROC A12 geen verantwoorde en adequate (extra) ondersteuning bieden (handelingsverlegen).  

kenmerken ondersteuningsprofiel

Kenmerken van het ondersteuningsprofiel die op alle opleidingen van ROC A12 terug te zien, staan in onderstaande overzicht gegroepeerd:

Hoeveelheid aandacht (inhoud, benodigde tijd en vereiste expertise)
Onderwijsmateriaal
Fysieke omgeving
Expertise

Per locatie bieden zij:  

  • diagnostiek (o.a. studievaardigheden, beroepskeuze, capaciteiten, dyslexie, dyscalculie, persoonlijk welbevinden, sociaal emotioneel functioneren), 
  • advies op het gebied van studie- en beroepskeuze aan studenten; advisering mentoren en opleidingsteams bij diverse vraagstukken; advisering studenten met een functiebeperking op het gebied van studie- en beroepskeuze en daarbij behorende faciliteiten.  
  • specialistische trainingen (o.a. faalangstreductie, agressieregulatie, leren studeren, counseling)  
  • teamexpertise: de manier waarop het team van de opleiding omgaat met speciale behoeften van studenten en met verschillen tussen studenten. Het is de ambitie van ROC A12 deze expertise per team in beeld te brengen en waar nodig verder te ontwikkelen

Samenwerking met andere instanties

ROC A12 werkt samen met ketenpartners o.a. GGD, Jeugdzorg, GGZ, Regionaal Bureau Leerplicht, politie, CJG, ambulante begeleiders van REC 1 en REC 2, deskundigen op gebied van ergonomie, contactpersonen vanuit het vmbo, bpv-bedrijven. 

HET ONDERSTEUNINGSAANBOD

ROC A12 biedt goed onderwijs, waarin professionals vanuit een vastgestelde pedagogisch- en didactisch visie handelen, met het doel de studenten (mogelijk) te begeleiden naar een diploma. Deze professionals zijn de lesgevende docenten, de studieloopbaanbegeleiders, de bpv-docenten en de ambulant begeleiders.  

Ondersteuning
Extra ondersteuning

Daarnaast beschikt ROC A12 over:

  • Een schoolarts.
  • Traingscentrum/Uiterwaard.
  • Een Zorg Advies Team (ZAT): bestaande uit een groep interne en externe deskundigen.

Voor studenten die buiten bovenstaande ondersteuning(scategorieën) vallen kan ROC A12 geen verantwoorde en adequate (extra) ondersteuning bieden (handelingsverlegen). De handelingsverlegenheid wordt bepaald door de intaker en de ambulant begeleider betrokken bij dit proces.